Bolsward-Sandfirden-Heeg-Echtenerbrug-Ossenzijl-Kalenburgergracht- Wetering- Vollenhove

20 augustus 2020 - Vollenhove, Nederland

Woensdag 12 augustus:  Bolsward

We hadden met de warmte zo'n fijne plek dat we er nog een nachtje aan hebben vastgeknoopt.

Donderdag 13 en vrijdag 14 augustus : Sandfirden  (aan de Flakke Brekken)

Hier hebben we weer een mooie Marrekriteplek g.evonden waar een heerlijk verkoelend windje dwars over de boot blies.

Zaterdag 15 augustus: Heeg

Weer eens boodschappen gedaan en daarna doorgevaren naar Echtenerbrug, waar een heel goede watersportwinkel is. We hadden, tot grote ergernis van Tineke twee anders gekleurde oude stootwillen en laten ze hier nou toch de goede kleur verkopen! Dus Tineke blij en ik weer een beetje armer.

Zondag 16 augustus: aan de Kuunder

Dit is een oude meanderende sloot waar we zo af en toe de bodem raken maar toch, vol vertrouwen in de juistheid van de nieuwste waterkaart, kalmaan doorvaren en een keurige ligplaats vonden

Maandag 17 augustus: verder naar Wetering

We zijn de Kuunder verder zuidwaarts gevaren tot het leuke dorp Kuinre, waar ook een sluisje is. Dit is nu een soort haarspeldbocht want vervolgens vaar je weer pal naast de Kuunder over wat nu de Leende heet 1,5 km noordwaarts. Daarna kwam de Kalenbergergracht naar Kalenberg. Dit hebben we eerder gedaan maar het is iedere keer weer een mooi stuk varen langs heel veel meest kleine huisjes en grachtjes. Een beetje Giethoornachtig is het daar. Vervolgens kom je dan in Wetering, waar we een mooie ligplaats vonden.

Dinsdag 18 augustus: door naar Vollenhove

In Vollenhove is Konter, een heel goede palingrokerij en dat maakt het natuurlijk een perfecte bestemming . De haven daar is een gezellig soort kommetje. Hier konden de fietsen weer van boord en zijn we, naast voor de gebruikelijke boodschappen, weer touristisch rondgetrapt. Uiteraard werd daarbij de palingrokerij niet vergeten en hebben we een heerlijk pondje paling gescoord. Dat smaakte aan boord heel best met een lekker wijntje. Ze hadden daar ook sliptongetjes en we besloten die mee te nemen om later in de avond te bakken. Dat was, Maxima zou zeggen een beetje dom, vis bakken moet je natuurlijk niet willen aan boord want dat gaat flink stinken en dat hebben we geweten.

Woensdag 19 augustus: nog een dagje Vollenhove

Vandaag was het lekker fietsweer en daarom zijn we op ons elektrostalen rossen gesprongen, nou ja, gestapt, om Vollenhove en omgeving te verkennen. We waren verbaasd om te zien dat er een mooi park met een buitenhuis  en resten van een kasteel te vinden zijn. Stiekem heb ik natuurlijk ook rondgekeken of er ergens bordjes eieren te koop stonden. Tineke heeft arendsogen want bij een bungalow lag een afgebroken bordje "eieren te koop" bij afvalhout, dus ik erop af.

De man had nieuwe jonge kippen en alleen enkele kleine eitjes die hij nog moest rapen, verser kan niet. Voor €2,- hadden we er 20. Ook kregen we een adres van hem, Halleweg 2, net voorbij een natuurcamping. Dat was een echte kippenboer waar eieren in een automatiek werden verkocht.  Daar hebben we voor de zekerheid ook nog maar wat ingeslagen. Terug aan boord hebben we van heel wat van die kleine eitjes genoten, mmmmm.

We besloten om vanavond maar eens lekker vis buiten de deur te gaan eten want bij de palingrokerij kan je buiten op het terras ook een maaltijd bestellen en die smaakte heerlijk.

1. Marije:
    20 augustus 2020
    Mooie plekjes aangedaan met dit prachtige weer. Vollenhove vind ik ook erg mooi😃. Carel denkt dat jullie nu op de terugreis zijn? Ben benieuwd naar het volgende verslag waar jullie dan zitten. Nog mooie dagen en genieten. Lieve groet, Marije😍
  2. Wim en Ank:
    20 augustus 2020
    Wij volgen met interesse jullie reis, wat een mooie tocht, heel herkenbaar 👍. Nog véél vaar plezier 🙋‍♀️
  3. Inge tilet:
    20 augustus 2020
    hier kan je niet genoeg van krijgen ,met zo een prachtige zomer.nog veel vaar plezier liefs van ons
  4. Isa:
    21 augustus 2020
    Fijn hoor dat jullie zo genieten in eigen land! Liefs xxx
  5. Leo en gre brozius:
    22 augustus 2020
    Hoi Hoi Wat treffen jullie het met het weer ,weet niet of het af en toe op de boot te heet is,bij ons vaak te heet heb alle deuren tegen elkaar open (als er wind is) nu wel iets frisser gelukkig. wij zijn in div. plaatsen geweest die in jullie verslag staan. voorlopig komen jullie nog niet thuis? geniet er van Zolang het mooi weer blijft. nog een fijne voortzetting van jullie vakantie. Leo en Gre