De Meern- Ijsselstein--Montfoort- Oudewater-Montfoort- Oudewater-Marnemoende

6 juni 2018 - IJsselstein, Nederland

Woensdag 30 mei : de Meern- Jutphaas- IJsselstein

Het plan was eigenlijk om naar Jutphaas te varen, maar toen we daar aankwamen was er geen geschikte plek meer vrij en zijn we doorgevaren naar Ijsselstein waar we midden in het leuke oude stadje konden liggen.

Donderdag 31 mei : nog een dagje Ijssselstein
Het was mooi weer en we besloten er nog een dagje aan vast te knopen. Ik heb in de vorige eeuw een paar jaar mijn kantoor in Ijsselstein gehad en dacht nog veel dingen van toen te zien, maar dat viel tegen. Wellicht zegt dat overigens meer over mij dan over Ijsselstein...
We zijn samen op de fietsjes naar Nieuwegein gereden voor de boodschappen. Gelukkig durft Tineke na haar val in Alkmaar weer te fietsen. 's Avonds bij de afhaalchinees een uitstekende en overvloedige maaltijd gehaald waar we maar de helft van op konden.

Vrijdag 1 juni : Ijsselstein--Montfoort
Het Groene Hart is echt een prachtig gebied om door te varen over de meanderende Hollandse Ijssel.
Ook in Montfoort vonden we weer een mooie aanlegplek in het centrum. Onze dochter Isabelle wilde zaterdag met vriend Rein een dagje komen en varen. We besloten daarom te verkennen of Oudewater een leuke bestemming zou zijn.

Zaterdag 2 juni : Montfoort- Oudewater-Montfoort
Ja, ja, dat zijn wel grote reizen die we maken.Rein had lekker verse asperges meegenomen uit Vught en na een kopje koffie en thee zijn we richting Oudewater vertrokken. Rein vindt het varen erg leuk, dus ik hoefde een dagje niet te sturen. In Oudewater hebben we gezellig een terrasje gepakt en na terug gevaren te zijn naar Montfoort hebben we daar genoten van de asperges.

Zondag 3 juni : weer naar Oudewater
We hoeven pas 9 juni in Vianen te zijn en besloten daarom nog een keer naar Oudewater te varen en daar museum de Heksenwaag te bezoeken. In het voorjaar kregen we van onze dochters een museumkaart en we willen die deze zomer vaak gaan gebruiken. In Utrecht heb ik dat al gedaan.
Niet dat ik erg veel twijfels had hoor, maar toen Tineke op de heksenwaag gewogen was en zelfs een heus certificaat kreeg als bevestiging dat ze geen heks is heb ik 's avonds toch wonderbaarlijk extra goed geslapen.
Toen ik mijn fiets de kant op tilde draaide het stuur plotseling en kreeg ik een tik van het handvat tegen mijn oog met als gevolg een flink blauw oog.
Nu zijn er toch mensen die twijfelen aan de oorzaak en mij heimelijk het telefoonnummer van Meldpunt Huiselijk Geweld in mijn hand frommelen als Tineke niet even niet kijkt. Ondanks dat ik ze dan het certificaat van de Heksenwaag laat zien kijken ze me toch meewarig aan en lopen dan hoofdschuddend weg.....

Maandag 4 juni : Oudewater- Marnemoende
Marnemoende is een vrij grote jachthaven aan een kom langs de Hollandse Ijssel, een paar kilometer voor Ijsselstein. We wilden de accu's weer eens goed vol kunnen laden want met intensief gebruik en weinig varen wordt het toch een beetje krap met de stroom aan boord.
Onderweg was een tankstation langs het water met maar een 4 cent hogere prijs dan de adviesprijs, dus we hebben te tanks maar weer met 150 liter volgegooid.
We hadden met Gerard en Ineke Geelen van de Kantje boord, die we twee jaar geleden ontmoet hebben tijdens onze trip naar Berlijn, afgesproken om elkaar op de hoogte te houden waar we waren. Toen ik hem belde bleken zij in Jutphaas te liggen met hun boot en ze zijn spontaan op hun fietsen gestapt om bij ons gezellig bij te kletsen.

Dinsdag 5 juni: Ijsselstein
Het was maar een half uurtje varen en we waren weer in het inmiddels bekende Ijsselstein.
Ineke en Gerard, die de andere kant op varen, lagen er ook en na een babbeltje gingen zij verder en wij boodschappen doen. Het was een koude dag maar wel droog.
's Nachts hoorden we ineens een vrouw luidkeels jammeren en toen dat bleef aanhouden ben ik maar eens gaan kijken wat er aan de hand was. Op een klein krakkemikkig bootje dat voor ons lag was een meisje toen haar stoel afbrak achterover gevallen met haar hoofd ergens tegen aan.
Haar vriend was warme kleding aan het halen zei ze en daarom was ze alleen. Ik heb haar gekalmeerd en aangezien ik geen bloed, maar wel een flinke bult zag, aangeraden rustig op bed te gaan liggen en te wachten tot haar vriend terugkwam. Het bleef daarna rustig gelukkig

1. Marie Grapendaal:
    Wat een belevenissen allemaal. 😃
  2. Inge tilet:
    6 juni 2018
    nou frits wel heftig . we genieten mee met julli tocht ,wat is ons land toch mooi. blij dat het zo goed gaat. wij wachten met spanning op het volgende verhaal.groetjes van ons.m
  3. Marije de Jeeger-van der Heijden:
    6 juni 2018
    Weer een ernaar met vele belevenissen. Jij dacht zeker Tineke kan weer fietsen, nu ben ik aan de beurt; ziet er behoorlijk blauw en dik uit. Gezellig om ge lezen, je neemt ons daadwerkelijk mee op jullie reis, fantastisch.
    Ben voorzichtig en kijk uit naarjullie volgende belevenissen. 💋💋
  4. Barbara:
    7 juni 2018
    Gelukkig allemaal niks ernstigs en kunnen jullie verder met deze trip.
    Leuk om jullie verhalen te lezen , tot snel xxx
  5. H.C.van Aanholt:
    7 juni 2018
    Hallo Tineke en Frits. Tsjonge wat je allemaal in zo'n korte tijd mee kunt maken. Tineke is geen heks en jij, Frits, hebt een blauw oog. Het is maar goed, Frits, dat je niet een avond alleen op stap bent geweest. Als je dan met een blauw oog thuis komt, heb je wat uit te leggen.
    Nog veel vaarplezier.