Kuurne - Waregem - Deinze - Dendermonde - Temse

24 juli 2017 - Temse, België

Dinsdag 18 juli nog een dagje Kuurne.

We zijn in de middag met prachtig weer naar het zeer verzorgd ogende dorpje gefietst. Overal zijn uitbundige bloiende bloembakken geplaatst, waarom zien we dar in Nederland zo weinig? Tineke vond een goede kapper en ik een goed terras waar ik het knipresultaat mocht afwachten. Daarna samen weer op een ander terras aapjes zitten  kijken en vervolgens bij de supermarkt boodschappen gedaan.

Woensdag 19 juli door naar Waregem,

maar dat bleek zo een fluthaventje te zijn dat we doorgevaren zijn naar Deinze, alweer zo een verrassende plaats. Het lag er behoorlijk vol, maar we vonden toch nog een plaatsje in het centrum waar we aan een hek konden vastmaken, bijna recht tegenover de Carrefour supermarkt. Er was die avond koers, dus het hele stadje was uitgelopen om hun favoriete wielrenners toe te juichen. De volgende morgen ging ik broodjes halen en toen bleek in de vroege ochtenduren al een hele kermis te zijn opgebouwd.

Havengeld: geen   motorurenteller 3198

Donderdag 20 juli Vertrek uit Deinze  en over de oude Leie naar Gent

Dit oude gedeelte van de Leie meandert prachtig door het landschap en gaf ons de gelegenheid de eenvoudige hutjes van de plaatstelijke bewoners te bekijken. Nee hoor, dat is een geintje. We voeren uren langs de mooiste gigantische villa's met prachtige tuinen waar de grasmaair-robots zoemend hun werk deden. De Vecht is er een dorpsslootje bij vergeleken, onvoorstelbaar wat een weelde hier wordt uitgestald.

Vlakbij Gent, een kwartiertje fietsen van het centrum, lagen we in een box bij de vvw Gent- Leie, een van de drie naast elkaar gelegen havens die aangesloten was bij het ankerproject.

In Gent zijn in deze periode de Gentse feesten, een 10 dagen durende evenement , wat al meer dan 140 jaar georganiseerd wordt met overal muziek, kermis, eten , drinken enz. We hadden  graag in het centrum gelegen, maar daar was geen plaatsje meer beschikbaar.

De club had een eigen restaurant waar we heerlijk op het terras gegeten hebben.

Havengeld voor  2 dagen incl stroom en water € 22,_ motorurenteller 3201

Vrijdag 21 juli Gent, de nationale feestdag

Naast dat het de op een na laatste dag van de stadsfeesten was, was het ook nog eens de nationale feestdag, waarop herdacht wordt hoe de Belgen zich onder het juk van de Nederlanders uitgeworsteld hebben. We zijn op de fietsjes naar het bomvolle, maar heel gezellige stadscentrum gegaan. Terug bij de haven zijn we bij het restaurant van de andere club gaan eten en hebben we kunnen zien  wat speedboatbezitters allemaal moeten doen voor een dagje varen. De boot op en af de trailers en dan de hele handel van kussens en koelboxen heen en weer sjouwen tussen boot en auto.

Zaterdag  22 juli vertrek uit Gent naar Dendermonde

We gingen nu over de Leie dwars door Gent naar de Schelde. Ik had over het hoofd gezien dat een bepaalde sluis niet meer functioneerde waardoor we nogal wat vertraging opliepen en uiteindelijk tegen de stroom in op de getijderivier Schelde naar Dendermonde voeren, waar we dus duidelijk later dan gepland aankwamen.

Havengeld €7,50      motorurenteller 3209

Zondag 23 juli,  aankomst Temse.

We liggen hier aan een ponton op de.plek waar vroeger de grote Boelwerf gevestigd was. Die werf ging in 1994 failliet en in de jaren daarna is op het voormaligr werfterrein een groot woningproject gerealiseerd met 750 appartementen  en een hoeveelheid eensgezinswoningen. Het doet een beetje IJburg-achtig aan. Het enIge dat nu nog aan de oude werf herinnert is een oude werfkraan als monument.

Weer een ankerprojecthaven, dus havengeld voor 2 dagen €15,- incl. stroom.  Motorurenteller 3211

Maandag 24 juli nog een dagje Temse

1. Wim en Ank:
    25 juli 2017
    Wat een leuk verslag, mooie tocht over de leie en door Gent, of wij het zelf weer beleven!
  2. Inge tilet:
    29 juli 2017
    Wat een belevenis van die mooie tochten wij genieten van al die mooie reisverhalen. Wij zijn een week naar BOB en denise geweest.ze hebben ons elke dag ergens naar toe ger Eden . Wij hebben heel veel gezien. Wat zijn het toch lieve mensen.Geniet nog lekker van jullie vakantie gr v ons