Huy- Namen-Dinant-Givet

10 juni 2017 - Givet, Frankrijk

Dinsdag.6 juni Omdat er voor vandaag veel regen en harde wind werd voorspeld besloten we maar door te varen naar Namen. Kijk, met een zeilboot zou je blijven liggen, maar nu zetten we gewoon de ruitenwissers aan en gaan met die banaan. Voordat we vertrokken ben ik nog even op het fietsje boodschappen gaan doen. Dat was urgent want de Nespresso koffie-cups waren op en wij drinken heel wat koffie op een dag. Wees gerust, de andere drankjes doen we ook eer aan hoor. Na twee vlot bediende sluizen kwamen we in Namen aan waar we een leuke plek gevonden het dichtbij het centrum. Opnieuw een heel redelijk havengeld, €15,- inclusief stroom. Motorurenteller 3102.

Woensdag 7 juni, nog een dagje Namen

Het weer was zon en buien in de ochtend. Ik heb me verdienstelijk gemaakt door alle stootwillen eens een grondige schoonmaabeurt te geven. In de middag zijn we naar de hoog boven deze hoofdstad van Wallonie uit torenende citadel gegaan. Dat is een enorm verdedigingscomplex boven op de 100 mtr hoge rotsen. Aangezien deze citadel op de splitsing van Sambre en Maas ligt is het al sinds de Romeinse tijd een belangrijke fortificatie en en van de grootste burchten van Europa. We hebben ''s avonds een overheerlijke pizza gegeten bij 2Ponti, een aanrader.

We hebben inmiddels al heel wat probleemloze sluizen gepasseerd en zitten nu op 121 meter boven NAP.

Donderdag, 8 juni, door naar Dinant

Het was weer prachtig weer en we voeren door een steeds mooier wordend landschap. Je kunt goed zien dat het dit gebied economisch beter ging en gaat. De prachtige huizen en landgoederen langs het water worden goed onderhouden en ook wordt er heel wat nieuw gebouwd. Als variant op " hoe dichter bij Dort hoe rotter het wordt" zou je hier kunnen zeggen " hoe verder van Luik zoveel meer wordt het puik". We kregen weer heel wat sluizen te verwerken, maar dat verliep allemaal soepeltjes. We kunnen dat met 1 lijntje op de middenbolder prima behappen.

Inmiddels zitten we op 137 mtr. hoogte. De op de kaart aangegeven jachthaven in Dinant bleek compleet op de schop te zijn gegaan en was daardoor niet bruikbaar, maar gelukkig vonden we aan de overkant de laatst beschikbare mooie plek aan de kade.

Havengeld €11,- per nacht  Motorurenteller 3105

Vrijdag 9 juni, nog een dagje Dinant.

Het goot van de regen, dus keken we het mooi nog een dagje aan hier.In de middag zou het droog worden en dat was ook zo. Het werd prachtig weer en toen zijn we gezellig Dinant gaan verkennen. Hier schijnt het kortste kabelbaantje van Europa te zijn, dat is omhoog naar de citadel. Wel hebben we de kerk bewonderd en het huis van de heer Sax, de uitvinder van de saxofoon. Deze briljante uitvinder, componist en muziekinstrumentenmaker, heeft talloze patenten op zijn naam, maar is uiteindelijk door alle kosten van patentprocedures toch berooid gestorven.

Als ik ergens een supermarkt zoek doe ik dat altijd met behulp van Google maps, dat werkt super. Onder de routebeschrijving staat dan meestal grotendeels vlak, maar daar lette ik niet zo op (tot nu toe!!) Deze keer was de afstand 2,5 km en met de halfvolle accu van de elektrische vouwfiets moest dat makkelijk gaan. Totdat ik ging fietsen. Het ging me toch een partij steil omhoog! Halverwege keek ik nog eens op Google maps en toen zag ik dat de route maar liefst 142 mtr steil omhoog ging. Maar goed, wij van der Holsten geven niet op, dus ik heb me de blubber getrapt om boven te komen. De terugweg was trouwens ook spannend, want ik moet constant op de rem natuurlijk.

Maar goed, zo heb ik weer wat geleerd. Onder de routebeschrijving staat met pijltjes aangegeven hoeveel het traject omhoog en omlaag gaat.

Zaterdag 10 juni door naar Givet in Frankrijk.

Het was weer een mooie vaartocht langs meer dan torenhoge rotsen waar waaghalzen langs omhoog aan het klimmen waren. Zij liever dan ik. Bij de grens moest Ik in het eerstvolgende sluiskantoor mijn scheepspapieren tonen en voor ons verwachte verblijf in Frankrijk van 1 maand € 134,- aftikken, waarvoor ik wel een afstandbediening voor de automatische sluizen te leen kreeg. In Givet kwam een overigens allercharmantste dame het havengeld ophalen. Dat was € 3,05. We lagen daarvoor aan een kade zonder voorzieningen, maar wel in het centrum van Givet.

Motorurenteller 3108,  hoogte 144 mtr

Die hoogte krijg ik via een leuke watersportapp die Saildroid heet.

1. Marije:
    10 juni 2017
    Stap nu pas in de reisverhalen van jullie, wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen.
    Verhaal van de electro fiets naar de super vind ik helemaal goed . Foto's zijn ook fantastisch om te zien. Kijk uit naar het volgende verhaal met foto's, helemaal top.
    Liefs, C&M
  2. Inge tilet:
    11 juni 2017
    Leuk luitjes ,gweldig om jullie zo te volgen ,ga zo door gr v ons
  3. Isa:
    11 juni 2017
    Super mooi daar! leuk.
    En zo komt je frans ook weervan pas Pap!
    Kusje x
  4. Barbara:
    12 juni 2017
    Zooo leuk foto's , en verhaal.
    Heel veel plezier xxxx van ons