Hargen-Alkmaar-Akersloot- De Rijp- Purmerend- Edam-Hoorn

24 augustus 2023 - Hoorn, Nederland

16 augustus Hargen

Hargen was wel een erg armoedige haven die verhoudingsgewijs best prijzig is.Afmeren doe je aan een zompige, zeer laag gelegen wallekant. Dat maakt het fietsen van en aan boord tillen een hele circusact.

Wel leuk is dat je een paar kilometer van het strand af bent. We hebben dat stukje gefietst en met prachtig weer op het terras  van een strandtent gezeten.

17-19 augustus Alkmaar

In Alkmaar lagen we aan de Bierkade. Mijn zus Elly kwam met haar man Henk weer gezellig een potje Canasta spelen. Omdat ze een nekbreuk heeft loopt ze al heel wat maanden met een nekbrace. Normaal houdt de havenmeester de Bierkade zo lang mogelijk vrij voor laatkomers maar door het argument van een bijna invalide zus  mochten we op deze mooie pek blijven liggen, zodat ze makkelijk aan boord kon.

We werden weer uitgenodigd voor een heerlijk diner en waren met Canasta ook nog eens de glorieuze winnaars, dus deze dag was een groot feest voor ons. Het kaartverlies is voor Henk altijd wat moeilijk te verwerken....

20 augustus Akersloot

Hier hebben we aan een eilandje van de watersportvereniging overnacht. De beheerders waren heel vriendelijke en behulpzame mensen.

21 en 22 augustus De Rijp

De Rijp is een heel idyllisch dorp met een roemruchte geschiedenis. Leeghwater is hier geboren en heeft de Beemster, de oudste polder gerealiseerd, watermolens ontworpen en het nog altijd fier overeindstaande stadhuis gebouwd.

In het museum wordt ook veel van de  haring- en walvisvisserij getoond wat van De Rijp een zeer welvarend dorp heeft gemaakt.

Ruud en Linda, vaarkennissen uit Purmerend, kwamen ons met hun boot opzoeken in De Rijp wat weer een leuke middag werd natuurlijk.

22-23 augustus Purmerend.

We wilden de Beemsterringvaart volgen en eventutueel in Avenhorn overnachten. Daar was geen plaats dus zijn we doorgevaren naar Purmerend.

De laatste brug voor Purmerend was nog wel even spannend want die heeft  een  doorvaarhoogte van 2,40 mtr en dat is ook de hoogte van onze boot. Als het niet zou lukken moesten we weer drie uur terugvaren naar De Rijp.

Het kennet zeggen ze hier in Westfriesland en zo was het ook....

We lagen heel mooi in Purmerend maar besloten toch om naar Hoorn te varen via Edam-Volendam want de weersverwachting voor de komende week is niet geweldig.

24 augustus Hoorn

Dat betekende vroeg op (voor mij) want we moesten heel wat bruggen passeren en dat kan flink ophouden. Maar alles verliep voorspoedig en om 15.00 uur meerden we af in onze thuishaven.

We hebben deze zomer met veel plezier150 uur rondgetuft in Nederland.

1. Isa:
    24 augustus 2023
    OOhhh en nu weer naar huis! Dat zal niet meevallen. Of blijven jullie nog lekker op de boot hangen? Ik kom snel ff aanwaaien XX
  2. Marie Grapendaal:
    24 augustus 2023
    Heel fijn Frits en Tineke. Veilig weer thuid. Bedankt voor de leuke verhalen. Volgende x graag meer foto's als het kan
    Dikke tuuuuut
  3. Wim en Ank:
    24 augustus 2023
    Fijn dat jullie weer in Hoorn zijn. Blijven jullie nog op de boot of wordt het naar huis ? Wij zullen de verslagen missen.
  4. Ruud:
    24 augustus 2023
    Hi Tineke en Frits, welkom in de thuishaven van jullie. Weer leuk om de reis van de Tack konden volgen. Gr Peggy en Ruud
  5. Marije:
    24 augustus 2023
    Dank voor jullie leuke en gezellige reisverhalen, 150 vaaruren geweldig👍. Tsja en nu weer thuis, zal effe wennen zijn.
    Succes 🍀😍
  6. Inge tilet: